Komunikační typy – Komunikace mezi lidmi

Komunikace mezi lidmi - komunikační typy

Komunikace mezi lidmi jako jedna ze základních potřeb

Jednou ze základních potřeb dítěte (člověka) je přijetí bez podmínek. Způsob vnímání toho, že je člověk přijímán, je pro každý komunikační typ odlišný. Proto je velice důležité pochopit a přijmout komunikační typ dítěte, abychom mu mohli dát pocit přijetí způsobem, který je mu přirozeně blízký.

Je dost možné, že Vaše dítě je jiný komunikační typ (popřípadě jejich kombinace), než Vy. A tedy potřebuje v komunikaci něco trochu jiného než Vy. Ve školním prostředí to znamená, že pokud jako pedagog máte sám v sobě silně zastoupen jeden komunikační typ, může se docela snadno stát, že Vám dvě třetiny žáků dobře nerozumí. I toto je častým významným postřehem pedagogů, kteří prošli školeními Tygřího světa®. Často slýcháme příběhy podobné tomuto: „Mám ve třídě holčičku, která pořád vyrušuje. Neustále dokola říká: ‚Paní učitelko, paní učitelko,‘ a mně z toho jde hlava kolem.“ Pokračování příběhu bývá přibližně následující: „Tak já jsem jí párkrát řekla: ‚Já tě slyším Aničko,‘ a on je klid.“

Komunikační typy jsme pro Vás sepsali v ucelené učebnici: Jak se domluvit s tygrem, která se hodí jak pro pedagogy, tak rodiče.

Jak již bylo řečeno, metoda Tygří svět® nabízí jedinečný pohled na komunikaci a učí žáky rozlišovat mezi čtyřmi různými komunikačními typy podle způsobu, jakým přijímají a vyjadřují informace. Nabízí specifický slovník a další podněty, jak vzbudit zájem a motivaci žáků ke komunikaci a spolupráci, i na co si u jednotlivých typů dát pozor. Konkrétně hovoří o těchto komunikačních typech: sluchovém, rozumovém, pocitovém a obrazovém.

Představme je na tomto místě alespoň ve stručnosti:

Obrazový komunikační typ

Obrazový komunikační typ

se zaměřuje na obrazy a vizuální informace. Tito lidé často používají slova jako „vidím“ nebo „představuji si“, rádi se dívají na obrázky nebo videa. Pro „obrazáče“ je důležité, aby pro ně byly informace dostatečně vizuální a aby mohli vytvářet mentální obrazy z toho, co slyší nebo říkají.

Sluchový komunikační typ

Sluchový komunikační typ

se zaměřuje na poslech a zvuk. Tito lidé často používají slova jako „slyšel jsem“ nebo „poslouchal jsem“, rádi poslouchají hudbu nebo audioknihy. Z intonace mluveného slova jsou schopni velmi dobře rozpoznat emoce. Pro „slucháče“ je důležité, aby byli vyslyšeni. Nemusí si nutně dělat poznámky, velmi dobře si pamatují, co slyší. Je to typ, který Vám věnuje pozornost, i když se na Vás nedívá.

Pocitový komunikační typ

Pocitový komunikační typ

se zaměřuje na emoce a city. Tito lidé často používají slova jako „cítím“ nebo „prožívám“, rádi se baví o svých pocitech a emocích. Pro „pociťáky“ je důležité, aby mohli vyjádřit své emoce a aby pro ně byly informace dostatečně hmatatelné, aby si látku mohli zažít. Při rozhodování nemají v oblibě velké množství možností, příliš to zatěžuje jejich rozhodovací schopnost.

Rozumový komunikační typ

Rozumový komunikační typ

se zaměřuje na logiku a racionální myšlení. Tito lidé často používají slova jako „rozumím“ nebo „myslím“, rádi řeší problémy a hledají logická řešení. Pro „rozumáče“ je důležité, aby byly informace správně a logicky uspořádané a aby mohli racionálně uvažovat o tom, co slyší nebo říkají.